Τι είναι η στατιστική; Είναι μία από τις επιστήμες. Και ως επιστήμη στόχο έχει να αναζητά τη γνώση και την αλήθεια. Χρησιμοποιεί εμπειρικά δεδομένα και στηρίζεται στη στατιστική θεωρία, κλάδο των εφαρμοσμένων μαθηματικών.
Κι αν είναι δύσκολο να εξηγήσει κανείς σε παιδιά δέκα χρονών τι ακριβώς είναι η στατιστική, υπάρχει όμως και η άποψη ότι τα πάντα μπορείς να διδάξεις σε ένα παιδί αρκεί να χρησιμοποιήσεις τον κατάλληλο τρόπο.
Έτσι κι εμείς, θέλοντας να προετοιμάσουμε το επόμενο βήμα στη μεγάλη μας εκστρατεία με το Μεγαλέξαντρο*, λάβαμε αφορμή από τα βιώματα των παιδιών και τη σχολική μας ζωή και επικαιρότητα για να προσεγγίσουμε τις μεθόδους που εργάζεται η στατιστική.
Και εξηγούμε:
Η Παρασκευή είναι η μέρα που η τάξη μας βοηθά στη λειτουργία της δανειστικής βιβλιοθήκης του σχολείου μας. Αυτή όμως η Παρασκευή ήταν και κάτι περισσότερο. Ήταν η παγκόσμια ημέρα βιβλίου.
Κι αν ο θεσμός των παγκόσμιων ημερών δεν είναι πάντα αποδεκτός για τη χρησιμότητά του να προάγει το αντίστοιχο αντικείμενο στο οποίο είναι η κάθε μέρα αφιερωμένη, καθώς η κατάχρηση του θεσμού παραγέμισε όλες τις μέρες του χρόνου και με κάτι, εμείς επιλέξαμε έναν έμπρακτο τρόπο να τονίσουμε την αγάπη στο βιβλίο.
Έτσι, αφού τελειώσαμε τη δουλειά μας στο χώρο της δανειστικής βιβλιοθήκης, κατεβάσαμε στην αίθουσά μας το κουτί με τις καρτελίτσες δανεισμού βιβλίων και συγκεκριμένα όλες τις καρτελίτσες των βιβλίων που φέτος δανείστηκαν σε μαθητές του σχολείου μας και έχουν ήδη επιστραφεί στη βιβλιοθήκη. Δηλαδή των βιβλίων που έχουν διαβαστεί από τα παιδιά.
Η τάξη μας στη συνέχεια εργάστηκε μεθοδικά και ομαδοσυνεργατικά ταξινομώντας τις καρτελίτσες αυτές κατά τάξη στην αρχή και στη συνέχεια κατά τμήμα.
Όλοι οι μαθητές εργάστηκαν πρόθυμα και με ιδιαίτερη φιλοτιμία.
Στόχος μας να ανακαλύψουμε ποιο τμήμα του σχολείου φέτος αξιοποίησε περισσότερο την ύπαρξη της δανειστικής βιβλιοθήκης. Διότι είναι άλλο να υπάρχει η δανειστική βιβλιοθήκη και θεωρητικά να πιστεύουμε πως οι μαθητές την αξιοποιούν και άλλο έμπρακτα να το αποδεικνύουμε και με στοιχεία να υπολογίζουμε πόσο ακριβώς.
Εδώ θα πρέπει να τονίσουμε ότι εκμεταλλευτήκαμε και την αντίστοιχη ενότητα των μαθηματικών της ίδιας μέρας. Ενότητα αφιερωμένη στα στατιστικά στοιχεία. Έγινε λοιπόν το μάθημα ερέθισμα και αφορμή για τη δραστηριότητα της καταγραφής των στατιστικών στοιχείων της δανειστικής βιβλιοθήκης και η δραστηριότητα αποτέλεσε με τη σειρά της εξάσκηση και εφαρμογή στα διδαχθέντα των μαθηματικών.
Τα στατιστικά στοιχεία που κατέγραψαν οι μαθητές γράφτηκαν πρώτα στον πίνακα της τάξης και έπειτα τα περάσαμε σε υπολογιστικό φύλλο Excel σε φορητό υπολογιστή μέσα στην τάξη. Εκεί και σχεδιάσαμε και τη γραφική παράσταση που ακολουθεί:
Κι αν είναι δύσκολο να εξηγήσει κανείς σε παιδιά δέκα χρονών τι ακριβώς είναι η στατιστική, υπάρχει όμως και η άποψη ότι τα πάντα μπορείς να διδάξεις σε ένα παιδί αρκεί να χρησιμοποιήσεις τον κατάλληλο τρόπο.
Έτσι κι εμείς, θέλοντας να προετοιμάσουμε το επόμενο βήμα στη μεγάλη μας εκστρατεία με το Μεγαλέξαντρο*, λάβαμε αφορμή από τα βιώματα των παιδιών και τη σχολική μας ζωή και επικαιρότητα για να προσεγγίσουμε τις μεθόδους που εργάζεται η στατιστική.
Και εξηγούμε:
Η Παρασκευή είναι η μέρα που η τάξη μας βοηθά στη λειτουργία της δανειστικής βιβλιοθήκης του σχολείου μας. Αυτή όμως η Παρασκευή ήταν και κάτι περισσότερο. Ήταν η παγκόσμια ημέρα βιβλίου.
Κι αν ο θεσμός των παγκόσμιων ημερών δεν είναι πάντα αποδεκτός για τη χρησιμότητά του να προάγει το αντίστοιχο αντικείμενο στο οποίο είναι η κάθε μέρα αφιερωμένη, καθώς η κατάχρηση του θεσμού παραγέμισε όλες τις μέρες του χρόνου και με κάτι, εμείς επιλέξαμε έναν έμπρακτο τρόπο να τονίσουμε την αγάπη στο βιβλίο.
Έτσι, αφού τελειώσαμε τη δουλειά μας στο χώρο της δανειστικής βιβλιοθήκης, κατεβάσαμε στην αίθουσά μας το κουτί με τις καρτελίτσες δανεισμού βιβλίων και συγκεκριμένα όλες τις καρτελίτσες των βιβλίων που φέτος δανείστηκαν σε μαθητές του σχολείου μας και έχουν ήδη επιστραφεί στη βιβλιοθήκη. Δηλαδή των βιβλίων που έχουν διαβαστεί από τα παιδιά.
Η τάξη μας στη συνέχεια εργάστηκε μεθοδικά και ομαδοσυνεργατικά ταξινομώντας τις καρτελίτσες αυτές κατά τάξη στην αρχή και στη συνέχεια κατά τμήμα.
Όλοι οι μαθητές εργάστηκαν πρόθυμα και με ιδιαίτερη φιλοτιμία.
Στόχος μας να ανακαλύψουμε ποιο τμήμα του σχολείου φέτος αξιοποίησε περισσότερο την ύπαρξη της δανειστικής βιβλιοθήκης. Διότι είναι άλλο να υπάρχει η δανειστική βιβλιοθήκη και θεωρητικά να πιστεύουμε πως οι μαθητές την αξιοποιούν και άλλο έμπρακτα να το αποδεικνύουμε και με στοιχεία να υπολογίζουμε πόσο ακριβώς.
Εδώ θα πρέπει να τονίσουμε ότι εκμεταλλευτήκαμε και την αντίστοιχη ενότητα των μαθηματικών της ίδιας μέρας. Ενότητα αφιερωμένη στα στατιστικά στοιχεία. Έγινε λοιπόν το μάθημα ερέθισμα και αφορμή για τη δραστηριότητα της καταγραφής των στατιστικών στοιχείων της δανειστικής βιβλιοθήκης και η δραστηριότητα αποτέλεσε με τη σειρά της εξάσκηση και εφαρμογή στα διδαχθέντα των μαθηματικών.
Τα στατιστικά στοιχεία που κατέγραψαν οι μαθητές γράφτηκαν πρώτα στον πίνακα της τάξης και έπειτα τα περάσαμε σε υπολογιστικό φύλλο Excel σε φορητό υπολογιστή μέσα στην τάξη. Εκεί και σχεδιάσαμε και τη γραφική παράσταση που ακολουθεί:
Έκπληξη; Ε, ναι! Κι εμείς έκπληξη νιώσαμε όταν διαπιστώσαμε πως τα Δευτεράκια του Β1 είναι οι πιο τακτικοί επισκέπτες της δανειστικής βιβλιοθήκης! Ένα μεγάλο λοιπόν μπράβο στους μικρούς βιβλιόφιλους του Β1!
Μεγάλη ήταν όμως και η χαρά μας από τη δεύτερη θέση που κατέκτησε το τμήμα μας. Μάλιστα προχωρήσαμε και σε αναλυτικά στοιχεία για κάθε μαθητή της τάξης ώστε να αναδείξουμε και το συμμαθητή μας που πρώτευσε σε ανάγνωση βιβλίων. Όνομα εδώ δε θα πούμε, τα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα το απαγορεύουν. Όλοι όμως δώσαμε συγχαρητήρια τόσο στον πρώτο όσο και σε όσους άλλους αποδείχθηκε πως στη διάρκεια της φετινής χρονιάς αγάπησαν το βιβλίο.
Κλείνοντας την αναφορά μας στη σημερινή μας δραστηριότητα θα πρέπει να πούμε πως η Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου έχει καθοριστεί από την UNESCO να εορτάζεται στις 23 Απριλίου γιατί την ημερομηνία αυτή στα 1616 έφυγαν δύο ιερά τέρατα της λογοτεχνίας. Ο Ισπανός Μιχαήλ Θερβάντες, ο δημιουργός του Δον Κιχώτη, και ο Άγγλος δραματουργός Γουίλιαμ Σαίξπηρ.
Κι ακόμη θα εξηγήσουμε πως η δραστηριότητα αυτή εντάσσεται ως σταθμός της "εκστρατείας" μας με το Μεγαλέξαντρο διότι στα πλαίσια του πρότζεκτ που υλοποιούμε θα ασχοληθούμε ιδιαίτερα και με το παιδικό βιβλίο. Συγκεκριμένα θα ερευνήσουμε αν και κατά πόσο υπάρχουν βιβλία στη δανειστική μας βιβλιοθήκη για το μεγάλο στρατηλάτη και τα κατορθώματά του που θαυμάζει ολόκληρη η ανθρωπότητα.
Αν δεν μείνουμε ικανοποιημένοι από το αποτέλεσμα, θα προχωρήσουμε σε έρευνα αγοράς και στη συνέχεια με βάση τα στοιχεία που θα συγκεντρώσουμε θα υποβάλουμε σχετική πρόταση προς τα αρμόδια όργανα του σχολείου. Με λίγα λόγια θα ασκηθούμε στον πολύ σημαντικό τομέα που λέγεται "Αγωγή του Καταναλωτή" και μάλιστα στον ενδιαφέροντα τομέα του παιδικού βιβλίου.
Και ένα τελευταίο στοιχείο. Συνολικά από την αρχή της χρονιάς και έως σήμερα διαβάστηκαν 273 βιβλία. Ευχή μας ως το τέλος της χρονιάς ο αριθμός αυτός να γίνει πολύ μεγαλύτερος!
_____________________________
* Περισσότερα στοιχεία για το διαθεματικό πρόγραμμα "ΜΕΓΑΛΕΞΑΝΤΡΟΣ" που υλοποιείται στην τάξη μας, μπορείτε να διαβάσετε στο χώρο του φόρουμ της Δανειστικής Βιβλιοθήκης του σχολείου μας, στο ΔΩΔΕΚΑΤΟ ΒΙΒΛΙΟ:
http://dwdekato.forumgreek.com/forum-f13/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Αφήστε εδώ το σχόλιό σας κι εμείς θα φροντίσουμε το συντομότερο δυνατό να δημοσιευτεί.