Ανοίξαμε φόρουμ... Πετάξτε με τα φτερά της πεταλουδίτσας για να το βρείτε!

Οι μικροί εξερευνητές του χρόνου


Χτες, όπως γράψαμε, επισκεφθήκαμε το Ι.Μ.Ε.:

Τα Τεταρτάκια κάνουν ποδαρικό στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού

Σήμερα, την ώρα της Ευέλικτης Ζώνης, εκμεταλλευτήκαμε τις καινούριες γνώσεις και εμπειρίες για να γνωρίσουμε καλύτερα έναν σπουδαίο κλάδο της επιστήμης, την Αρχαιολογία.

Και πρέπει εδώ να τονίσουμε ότι μόνο έτσι οι διδακτικές επισκέψεις αποκτούν νόημα και αξιοποιείται το περιεχόμενό τους, όταν εντάσσονται μέσα στο υπόλοιπο πρόγραμμα των μαθημάτων και δε μένουν ως μοναχικά αστεράκια στον ουρανό μιας περιστασιακής γνωριμίας των μαθητών με ό,τι σημαντικό περιλαμβάνει ο κάθε χώρος που επισκεπτόμαστε. Οι διδακτικές επισκέψεις, και το έχουμε ξαναγράψει στο blog μας, αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα της υπόλοιπης διδασκαλίας των μαθημάτων του σχολείου και όχι μέρες που τα παιδιά γλιτώνουν το μάθημα.

Ιδιαίτερα η χτεσινή μας επίσκεψη στον αξιόλογο χώρο του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού που ναι μεν κόστισε 8 € σε κάθε παιδί, αλλά πρόσφερε και κάτι το ανεπανάληπτο στους μικρούς μαθητές μας. Όχι μόνο τα παιδιά αλλά κι εμείς, οι δασκάλες τους, είχαμε την ευκαιρία να μάθουμε καινούρια πράγματα και να γοητευτούμε από το υψηλό επίπεδο οργάνωσης του συγκεκριμένου προγράμματος.

Σήμερα λοιπόν, την ώρα της Ευέλικτης Ζώνης, με τη βοήθεια και δύο αξιόλογων βιβλίων για παιδιά:

1. Μαρίζα Ντεκάστρο: "Αρχαιολογία - Ένα ταξίδι στο παρελθόν", εκδόσεις Κέδρος

2. Francis Dieulafait: "Το βιβλίο της Αρχαιολογίας - Οδηγός των εξερευνητών του χρόνου", εκδόσεις Ερευνητής (Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού)

εμβαθύναμε ακόμη περισσότερο σε όσα η χτεσινή επίσκεψη μας χάρισε. Τα παιδιά θυμήθηκαν όλα τα εργαλεία που χρησιμοποίησαν κατά τη διάρκεια της ανασκαφής και στη συνέχεια ανακαλύψαμε στα δύο βιβλία και ποια άλλα εργαλεία χρησιμοποιούν οι αρχαιολόγοι.

Ιδιαίτερη εντύπωση μας προκάλεσε ένα άγνωστο όργανο με περίεργη ονομασία:

Θεοδόλιχος!!!

Τα παιδιά ανέλαβαν να συγκεντρώσουν πληροφορίες για το όργανο αυτό, ώστε να πληροφορηθούμε όλοι τι ακριβώς κάνουν με το θεοδόλιχο οι εργαζόμενοι σε μια ανασκαφή.

Πέρα όμως από τα λογής λογής παράξενα εργαλεία του αρχαιολόγου αυτό που τον χαρακτηρίζει είναι η σκαπάνη. Η αρχαιολογική σκαπάνη:



Διακρίνονται εδώ δύο αρχαιολογικές σκαπάνες σε ανασκαφή που έγινε πριν ένα χρόνο στην περιοχή της Νέας Σμύρνης.

Γνωστή είναι η φράση: "Η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στο φως... " με την οποία εννοούμε ότι κάποια ομάδα αρχαιολόγων ανακάλυψε νέα ευρήματα κατά τη διάρκεια της ανασκαφής.

Για ευνόητους λόγους τέτοιο εργαλείο δε χρησιμοποίησαν χτες τα παιδιά κατά τη διάρκεια της δικής τους ανασκαφικής έρευνας. Τους δόθηκαν όμως πολλά άλλα εργαλεία αρχαιολόγου, όπως: Μυστρί, σκούπα, φαράσι, οδοντόβουρτσα! κλπ. Και ιδού τι ανακάλυψαν οι μικροί ερευνητές με τα εργαλεία αυτά:

Η ώρα της ανακάλυψης!



Πρόκειται φυσικά για απομίμηση αγγείου με χαρακτηριστικά της προϊστορικής εποχής. Όπως εξήγησε η υπεύθυνη του προγράμματος στα παιδιά, πρόκειται για δίστομο ψευδόστομο αμφορέα.

Πλούσιες συλλογές αμφορέων και άλλων αγγείων μπορείτε να δείτε εδώ:

1. ΟΔΥΣΣΕΥΣ - φωτογραφικό αρχείο (Υπουργείο Πολιτισμού)

2. ΣΙΚΥΩΝ - Αττικά αγγεία - αμφορείς

3. ΙΜΕ διάφορες σελίδες πχ ΕΔΩ από όπου και παραθέτουμε το εξής:

"Κατά τη Υστεροκυκλαδική I περίοδο η γραπτή κεραμική εμπλουτίζεται με θέματα από το ζωικό (πτηνά, δελφίνια) ή το φυτικό κόσμο (καλάμια, φοίνικες, κρίνοι, κρόκοι, κ.λπ.), καθώς και με ανθρώπινες μορφές. Aπό την Υστεροκυκλαδική ΙΙ μέχρι και τα τέλη της Ύστερης Χαλκοκρατίας είναι εμφανέστατη η επίδραση της μυκηναϊκής Ελλάδας, εκτός των άλλων, και στην κεραμική δημιουργία των νησιωτών του κεντρικού και του ανατολικού Αιγαίου. "

ή και ΕΔΩ για πληροφορίες σχετικά με μυκηναϊκή τέχνη, την τέχνη που θυμίζουμε ότι σταμάτησε η ανάπτυξή της όταν συνέβη η Κάθοδος των Δωριέων. Αξίζει να επισκεφθείτε και τη φωτοθήκη αυτής της περιόδου ιδιαίτερα δε τον ψευδόστομο αμφορέα από το μουσείο Ναυπλίου αλλά και τον αμφορέα με παράσταση χταποδιού από το ίδιο μουσείο.

Αναλογιζόμενοι τον ανυπολόγιστο πλούτο της πατρίδας μας σε αρχαιολογικά ευρήματα, νομίζουμε ότι αξίζει τον κόπο να αφιερώσουμε στα πλαίσια της Ευέλικτης Ζώνης αρκετές ώρες ώστε να δοθεί η ευκαιρία στα παιδιά να προσεγγίσουν διαθεματικά τον τομέα αυτό και με στόχους που δε θα περιορίζονται στην απόκτηση ιστορικών και μόνο γνώσεων.

Ελπίζουμε στη θετική ανταπόκριση των ίδιων των παιδιών, γιατί μόνο έτσι θα πετύχουμε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα.

Και ποιος ξέρει; Ίσως αύριο ένα από τα πιτσιρίκια του σήμερα να διαλέξει και ως επαγγελματικό του χώρο τον τομέα της αρχαιολογίας ή των συναφών της κλάδων. Σε κάθε περίπτωση πάντως θα έχουν αποκομίσει από το εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα την αγάπη και το ενδιαφέρον για τον πολιτισμό της πατρίδας τους αλλά και τον πολιτισμό γενικότερα.

Κλείνοντας να πούμε ότι στο σημερινό αφιέρωμα:

- ακούστηκαν εκθέσεις των παιδιών με θέμα τη χτεσινή επίσκεψη

- παρακολουθήσαμε μέσω νετ μπουκ σελίδες του ιστολογίου της τάξης και φωτογραφίες από την επίσκεψη

- και τέλος τα παιδιά κατασκεύασαν στα μπλοκ ζωγραφικής σκαριφήματα των σκαμμάτων που χτες εργάστηκαν.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αφήστε εδώ το σχόλιό σας κι εμείς θα φροντίσουμε το συντομότερο δυνατό να δημοσιευτεί.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ


Ακούσατε, ακούσατε!